مراحل کاهش ورم بینی

توسط: | برچسب ها: , , , , | دیدگاه ها: 2 | مهر ۲۴ام, ۱۳۹۶

مرحله التهاب: یک تا هفت روز پس از عمل
به مجرد ایجاد جراحت یا انجام جراحی، مرحله التهاب دوره التیام ورم بینی بعد از عمل جراحی زیباییآغاز می‌شود و به مدت یک تا شش روز دیگر ادامه دارد. در طول این دوره، داغ/ گرم شدن، قرمز یا سرخ شدن زخم عادی است و تورم و دردناک بودن نواحی اطراف منطقه جراحی نیز دور از انتظار نیست. درست است که انتظار مقداری ورم و قرمزی می‌رود، اما به خاطر داشته باشید که زیاد بودن شدت درد و ورم می‌تواند نشانه عفونت و یا عوارض دیگر باشد.هر چند پس از انجام عمل‌های جراحی زیبایی بینی انتظارش نمی‌رود، اما چنانچه با خروج موادی چرک مانند از بینی، افزایش یافتن درد، تب و ورم بیش از حد، مواجه شدید که همگی نشانه بالقوه عفونت هستند حتماً با جراح خود تماس گیرید.

مرحله تکثیر: یک تا شش هفته پس از عمل

معمولاً یک هفته پس از عمل، زخم به طور مستمر التیام می‌یابد و مرحله التهاب به مرحله تکثیر کاهش ورم بینی بعد از عمل جراحی زیباییتبدیل می‌شود. مرحله دوم التیام و کاهش ورم بینی بعد از عمل جراحی زیباییتقریباً سه یا چهار هفته طول می‌کشد. بدن در طول این مدت کلاژن (بافت هم‌بند) در اطراف زخم و درون بینی تولید می‌کند. احتمالاً متوجه خواهید شد که برش‌ها و بافت‌های بینی در حال ضخیم شدن هستند. بعضی زخم‌ها مقدار ناچیزی ترشح تقریباً زرد رنگ نیز دارند. زخم همچنان دردناک و نسبتاً سفت است، و هنوز احساس کشش یا سوزش در محل زخم آزاردهنده است. این علایم خفیف پایدار خواهند بود یا هر روز با سرعتی یکنواخت بهبود می‌یابند.

همگام با شروع عملکرد دوباره اعصاب در ناحیه عمل شده، برخی بیماران ممکن است احساس‌های عجیبی را در بافت عمل شده تجربه کنند. این امر به رغم ناراحت کننده بودن، عموماً نشانه مثبتی دال بر این نکته است که حس عصبی مجدداً به آن ناحیه بازگشته است. به مرور زمان این احساس‌های آزار دهنده از بین خواهند رفت.

مرحله ترمیم: شراحی

مرحله ترمیم آخرین مرحله فرایند التیام و کاهش ورم بینی بعد از عمل جراحی زیباییاست که بسته به مقیاس عمل جراحی ترمیمی و ضرورت داشتن یا نداشتن پیوند ساختاری متغیر است، و از شش ماه تا یک سال به طول می‌انجامد. مرحله ترمیم با تجزیه کلاژن اضافی (یا بافت هم‌بند) شروع می‌شود و در طول آن، زخم قرمز برجسته به زخم سفید صاف کوچک تغییر می‌کند و بافت چوب مانند سخت جای خود را به بینی حساس، قابل انعطاف و نرم می‌دهد.

بر اساس زمان‌بندی فوق، اکثر بیماران بیشترین مقدار ورم بینی بعد از عمل جراحی زیباییرا در طول هفته نخست خواهند داشت. عموماً بخش اعظم کبودشدگی و ورم بینی بعد از عمل جراحی زیباییدر پایان هفته دوم تا سوم تا حدی از بین خواهد رفت که در نگاهی سرسری به چشم نخواهد آمد. بااین وجود، در نظر داشته باشید که در نظر بیمار، بینی‌اش تا ۳ یا ۴ ماه متورم و پف‌آلود خواهد بود. معمولاً یک سال تمام زمان می‌برد تا ورم باقیمانده بینی بعد از عمل جراحی زیباییبخوابد و نتایج نهایی قابل مشاهده گردد.
توصیه‌ها

توصیه‌های زیر به شما کمک می‌کنند تا میزان ورم بینی بعد از عمل جراحی زیبایی را به حداقل برسانید و فرایند بهبود را سرعت ببخشید:

• از استعمال دخانیات اجتناب کنید.
  • آب فراوان بنوشید. کم شدن آب بدن موجب می‌شود تا آب را در بدن نگه دارید، پس کافی بودن میزان آب بدن اهمیت دارد.
  • تا ۴۸ ساعت پس از عمل هیچ نوع نوشیدنی الکلی مصرف نکنید.
  • دستورات پزشک در مورد پانسمان‌ها و باندپیچی‌ها را به دقت انجام دهید.
  • ۴۸ ساعت پس از عمل را فقط استراحت کنید و از کسی بخواهید تا ۲۴ ساعت اول را در کنارتان باشد.
  • ۱تا ۲ هفته پس از عمل از انجام فعالیت‌های جسمی شدید و ورزش‌های سنگین خودداری کنید.
  • به صورت نیمه نشسته و با زاویه سی درجه بخوابید یا برای دو تا سه هفته نخست چند بالش را زیر سر بگذارید.
  • چند روز اول برای کاهش و رفع ورم بینی بعد از عمل جراحی زیبایی، از کمپرس‌های یخ یا نخودفرنگی یخ زده استفاده کنید. از زیاد گرم کردن ناحیه جراحی به شدت پرهیز کنید.غالباً جراح توصیه می‌کند تا تزریق کورتیزون در ناحیه‌های متورم انجام شود.اتتظار یک روند بهبود تدریجی را داشته باشید.

میزان ورم بینی بعد از عمل جراحی زیبایی و مدت زمان باقی ماندن آن بر روی صورت به عوامل بی‌شماری نیز بستگی دارد که به سرعت التیام یافتن بدن ارتباطی ندارند. مهارت و تکنیک به کار برده شده توسط جراح در عمل جراحی ترمیمی بینی، روش باز در مقابل روش بسته، شکستن استخوان‌های بینی، تعداد جراحی‌های بینی قبلی و استفاده از پیوندهای ساختاری از جمله عوامل فوق به شمار می‌روند. این عوامل فرایند کاهش ورم بینی بعد از عمل جراحی زیبایی را دستخوش دگرگونی می‌سازند، اما به هیچ وجه مانع انجام عمل جراحی ترمیمی بینی نمی‌شوند.

ما غالباً از فرایند التیامی که بدن پس از آسیب دیدن طی می‌کند آگاه نیستیم. معمولاً به محض توقف درد، این باور در ما شکل می‌گیرد که فرایند التیام کامل شده است. اما همان‌گونه که از زمان‌بندی شرح داده شده در فوق متوجه شدید، این فرایند تا زمان خوابیدن کامل ورم‌ها کامل نیست. معمولاً بیماران عمل جراحی ترمیمی بینی به دلیل تأخیر در دیدن نتایج نهایی دچار نگرانی می‌شوند. شناخت دقیق برنامه‌ی التیام بدن غیرممکن است، و به همین دلیل پزشک صرفاً بازه‌ای تخمینی را برای طول دوره رفع شدن کامل ورم بینی بعد از عمل جراحی زیبایی اعلام می‌کند. در صورت داشتن هر گونه سؤال یا نگرانی حتماً با جراح خود تماس بگیرید و در مورد مسائل پیش آمده صحبت کنید.

بی‌تردید سپری کردن دوره بهبود ورم بینی بعد از عمل جراحی زیبایی صبر و انعطاف‌پذیری زیادی می‌طلبد، اما از یاد نبرید که نتیجه‌اش سرمایه‌ای است که اگر به خوبی به کار انداخته شود، سودهای مادام‌العمری را نصیب سرمایه‌گذار خواهد ساخت.

گاهی ورم بینی بعد از عمل سینوزیت نیز ایجاد می شود. ورم بینی باعث می‌شود که نفس کشیدن از راه بینی حدود دو هفته دشوار باشد.

دیدگاه ها

2 thoughts on “مراحل کاهش ورم بینی