جراحی های داخل دهانی

توسط: | برچسب ها: | دیدگاه ها: 0 | آبان ۱۸ام, ۱۳۹۶

حفره دهان از نظر تنوع ساختاری کم نظیر است برای توجه به این ادعا به ساختارهای ذیل توجه نمایید:ساختار دندانی،ساختار لثه که خود به چند نوع تقسیم میشود،مخاط حفره دهان که خارجی ترین لایه بوده،ساختمانهای زیرین را پوشش میدهد.ساختار استخوانی که عمدتا به فک بالا(ماگزیلا)و فک پایین(مندیبل) اطلاق میشود.زبان از نظر بافت شناسی منحصر بفرد است و ساختار ویژه ای دارد.موضوع مهم دیگر در ارتباط با حفره دهان موقعیت آن است بدین ترتیب دهان با سیستم تنفسی و دستگاه گوارش ارتباط دارد ،این موضوع تمام جراحی های داخل دهانی را تحت شعاع قرار میدهد چرا که تبادل میکروبی با این دستگاه ها میتواند باعث ایجاد عفونت یا تشدید عفونت گردد.

جراحی های داخل دهانی عبارت است از:جراحی و قرار دادن ایمپلنت،جراحی دندانهای نهفته مثل جراحی دندانهای عقل رویش نیافته،جراحی ریشه های باقیمانده،جراحی تومورهای بافت نرم و تومورهای داخل استخوان،جراحی انواع کیستها،جراحی های تصحیح روابط فکی تحت عنوان جراحی های ارتوگناتیک که یکی از پیچیده ترین جراحی ها از نظر طرح درمان و نیز تکنیک جراحی است.جراحی انواع شکافهای لب و شکافهای کام نرم و سخت،جراحی های باز سازی  بافت نرم و استخوان که برای اهداف متعددی انجام میشود،جراحی هایی که قبل از قرار دادن پروتز (دندان مصنوعی و انواع روکشهای دندانی) اجتناب ناپذیر است،باز سازی عصب فکی و بعضا جابجایی عصب و نیز تومورهای مرتبط به آن،جراحی سینوسهای فکی،جراحی های لثه که اهداف متعددی از آن تامین میشود.

اینها شرح مختصر و مجملی از انواع جراحی ها ست که در این ناحیه انجام میشود،همین مختصر اهمیت حیاتی این ساختار را نشان میدهد.این جراحی ها یکی از وظایف جراحان دهان،فک و صورت را بازگو میکند.

مدیریت جراحی ها در حفره دهان بسیار مهم است چرا که این ناحیه از نظر انواع میکروبها بسیار غنی بوده در حالت عادی بصورت مسالمت آمیز فعالیت میکنند ولی در صورت بهم خوردن شرایط معمول این میکروبها میتوانند باعث ایجاد عفونت و یا تشدید و گسترش آن شوند،بعضا وجود بعضی بیماری ها  یا مصرف داروهای خاص باعث تشدید این روند شده لذا برای کنترل آن تمهیدات ویژه ای ضروری است.

ارسال پاسخ

Unknown